---دید دیگر
برچسب:, :: :: نگارنده : Hani

این روزها همه دم از کمبود آب میزنند...

این که منابع آبی محدوده و دسترسی به آنها محدودتر...

اینکه سطح آبهای زیرزمینی به سنگ بستر رسیده و اینکه باید آب را نیز از خارج کشور وارد کنیم...

به راستی مشکل از کجاست؟ آیا تنها از نوع مصرف ماست؟؟؟

اینکه میگویند در مصرف آب دقت کنید و هدر ندهید... و از این دست حرفها درست؛ که  این، هم دستور شرع ماست و هم مورد پذیرش عرف ما.

اما آیا فقط مشکل در مصرف آب آشامیدنی است؟

آیا یک خانه کوچک در پایین شهر در مقایسه با خانه ای بزرگ دارای استخر و آبنما و... مصرف یکسانی دارند؟

آیا همه زیر ساختها برای جلوگیری از هدرروی آب رعایت شده و کارهای لازم انجام گرفته؟

میزان مصرف شهروندان و صرفه جویی های خانگی چقدر در حل بحران آب موثر است؟

واقعیت این است که درصد بالای مصرف آب در کشور ما و همه دنیا البته، مصارف صنعتی هست و خود صنعت نقش مهمی برای برنامه ریزی در این زمینه دارد. اگر برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که حداقل مصرف را داشته باشیم یا مصرف چندباره آب در بخشهایی که آلودگی کمتری به دنبال دارد و یا آلودگی آب در حد کم اهمیت چندانی ندارد(مثل قسمتهایی که آب به عنوان سردکن مورد استفاده است نه شستشو دهنده)، خود کمک بزرگی به حل این بحران است. 

در مصارف خانگی هم کارهایی می توان انجام داد. الان نمونه های خارجی هم وجود دارد. برای مثال، پساب حمام که نسبت به بقیه فاضلاب منزل آلودگی کمتری دارد، وارد سیفون توالت می شود. برعکس در کشور ما، آب تمیز آشامیدنیست که در سیفون، مستقیم به فاضلاب تبدیل می گردد.

به همین ترتیب برای آبیاری باغچه ها و گیاهان شهری نیز میتوان از پسابهای با آلودگی کمتر و غیر آشامیدنی استفاده کرد. مثل آبی که برای شستن سبزیها در منزل استفاده شده در صورتیکه آلوده به مواد شیمیایی نباشد.

اما نکته مهم در صرفه جویی آب، استفاده از منبع عظیم و ناتمام خورشیدی است. که در کشور ما اصلا توجهی به آن نمی شود و هیچ برنامه ریزی برای استفاده عمده از آن صورت نگرفته است. در ایران ما، عمده برق کشور از سدها و با استفاده از آب تامین میشود. در حالی که اینجا کشوری آفتاب خیز است که اغلب و در تمام اوقات سال از تابش خورشید بهره مند است.

در کشورهای اروپایی که هرگز آفتاب به این قدرت نمیتابد ده ها برابر ما با استفاده از سلول های خورشیدی برق خود را تامین میکنند و اکثر ساختمان ها و و مجتمع ها در مورد برق خودکفا هستند.

حال چه میشود اگر قانونی وضع شود که بناهای پر جمعیت، مهم و ساختمانهای بزرگ را موظف کند تا در پشت بامهای خود سلول خورشیدی نصب کنند و برق مورد نیازشان را تامین نمایند؟

که در این صورت هم خود هزینه کمتری متحمل میشوند و هم کمک چشمگیری به حل بحران آب و حتی برق کشور خواهند کرد...

همین گونه است درباره استفاده از انرژی خدادادی باد که آن هم به تولید محدود نیروگاه های بادی در دو نقطه از کشور انجامیده است.

خانه از پای بست ویران است...

حرف من این نیست که فرهنگسازی در مورد بهبود و صرفه جویی مصرف آب، بیهوده و غلط است؛ بلکه می گویم در کنار یک چنان تبلیغاتی باید یک چنین اقداماتی را نیز سر و سامان داد تا با برابری دو کفه ترازو (دولت و ملت) مسئله آب کشور به بهترین شکل حل شود.

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

درباره وبلاگ

در این وبلاگ حکایات و داستانهای کوتاه جالب رو میذارم و سعی کردم گاهی به موضوعاتی بپردازم که کمتر دربارش صحبت میشه یا عمدا صحبت نمیشه! به یاری خدا اگه فرصت کنم مطالب متنوعی اضافه خواهم کرد.